På grunn av covid-19 kan vi ikke bruke loddbøker i år. Turene er derfor lagt inn i DNT sin app som heter DNT SjekkUT. Last ned denne før dere går ut på tur. I appen søker du på Bli-kjent-turer på Bjønnåsen 2020, og trykker på Delta. Der finner du de sju turene som er i år. Når du er på posten trykker du på besøk, og din tur er registrert.

Om du ikke vil ha appen eller ikke kan bruke den, er det skrevet opp et kodeord på hver post. Skriv opp på en lapp og gi den til Lars Magnar Toresen Lund i høst.

Premier

De som har registrert i app eller skrevet opp kode og levert blir med på trekning av fine premier i høst.

Turene

1. Nysæteråsen
Fin tur som ligger på en topp ovenfor Nysætra. Mange muligheter å gå dit 😊

2. Æljplassen
Gå fra brua og veien opp mot Persbu. Ca 500 meter fra brua, får du skilt på venstre side med navn æljplassen. Fra dette skiltet er det 1.7 km å gå. Følg rød merking. Etter plassen kan du fortsette på sti og kan da gå opp til Granåsen og følge vei ned igjen hvis du vil ha en rundtur.

3. Krakken
Du kan parkere på toppen av Stalsberglia og gå sti innover fra parkering. Ca 1 km å gå. Fra krakken er det fint å gå videre til Godbakkjernet. Eller du kan gå rundt om nysæteråsen, videre til krakken og ned igjen til parkering. Dette er en runde på ca 5 km.

4. Skibakken
Samme sted som post i vinter. Men posten ligger på toppen av skibakken 😊
Fint å gå fra Persbu. Går vei inn til høyre etter stort skilt med torvtak. Er merket rødt. Gå forbi badeplassen og gå ca 100 meter så ser du skilt merket skibakken. Sti er merket rødt hele veien. Ca 1 km fra badeplassen.

5. Badeplassen
Sammen veibeskrivelse som over. Går forbi denne når du går til skibakken. Plassen ble pusset opp i fjor og er en fin plass for å ta seg et bad 😊👍

6. Krogenes plass
Samme tur som i fjor. Skilt inn til venstre ved Bjønnåsbrua. Fin tur innover langs Åsta. Fra plassen er det fin å gå videre innover på sti langs Åsta. Eller gå sti opp mot Hammersætera og vei fra Sætra og ned til bjønnåsbrua igjen. Fin tur 😀

7. Rompetrolldammen
Ligger langs veien fra Bjønnåsbrua og opp til Persbu. Fra brua er det ca 1.2 km 😊